Total Pageviews

Wednesday 26 February 2014

Sayangkah Allah Padaku

“Semua ahli keluarga boleh masuk.. kita akan tanggalkan alat bantuan pernafasan puan sebentar lagi”.  Kalimah yang paling aku takut mahu dengar dan kalau diberi pilihan aku tidak mahu ia wujud di bibir mana-mana manusia.

 TIADA HARAPAN

Kami sekeluarga di arahkan untuk masuk  dan melihat mak buat kali terakhir. Saat jururawat dan doktor menanggalkan alat itu terus kaku sebujur tubuh di atas katil. Ku lihat kakak-kakak ku rebah di sisi ayah begitu jua abang-abangku.

 REBAH TERGAMAM

Tanganku ditarik seseorang dibawa masuk ke dalam kereta terus membawa diriku pulang, aku masih membisu sehingga aku tidak sedar diri ku di bawa pulang oleh saudaraku, aku, kakak-kakak dan abang-abang terpisah saat ini. Aku tak sedar mereka di bawa pulang ke rumah oleh siapa. Ayah dan kakak yang sulung  terus kuat meneruskan urusan jenazah di hospital untuk di bawa pulang ke rumah.

YANG PAHIT DITELAN JUA

Aku masih tidak sedar mahupun mengerti  apa yang telah terjadi, saat melihat kawasan rumah dipenuhi sanak saudara dan jiran tetangga, aku kehairanan. Apa yang terjadi??  “Adik, mak dah tak ada” kata-kata seorang ibu, mak cik Ju jiran paling rapat dengan keluarga kami. Dipeluknya erat diriku.  Menitis, mengalir titisan jernih dipipiku, saat tu baru ku sedar. MAK SUDAH TIADA,  ya baru aku sedar. TIADA BUAT SELAMANYA

Al- Fatihah...
Mariam Hamzah
25 September 1948 – 21 April 2004



Kisah yang benar terjadi  dalam hidup saya, ketika itu saya masih bersekolah, ya seorang gadis yang masih bergantung kasih kepada ibunya, 14 tahun bersama melalui hari-hari dengan ketawa, gurau senda dan manja ibunya kini musnah dalam masa satu hari. Kini bagaimana gadis seusia itu mahu menerima janji Allah. Tidak cepat tidak juga lambat itulah janji Tuhan yang pasti..

RENCAH KEHIDUPAN

Setiap daripada kita mesti tak lari daripada dugaan bukan. Ya, tu memang  MAKANAN RUJI bagi setiap yang hidup,  dan setiap dugaan adalah berbeza.  Ada Allah uji dengan kesenangan,pangkat, darjat, harta, wanita, kesusahan,  kesedihan, kemiskinan, juga sebahagiaan daripada dugaan Allah.

MENGAPA.. MENGAPA.. MENGAPA

"Kenapa Allah uji aku?? aku tak kuat ", “ kenapa mesti aku? , “kenapa mesti begini?”  
Pertanyaan sebegitu sering kali bermain di sanubari. Ya kita sering  mempersoalkan Tuhan, mengapa Allah,  mengapa, apa hikmahnya sehingga kadang kala jika benteng keimanan kita ini rapuh persoalan itu boleh membawa kepada kemudharatan dan kerosakkan pada akidah dan diri.
"Yang menjadikan mati dan hidup, supaya Dia menguji kamu, siapa di antara kamu yang lebih baik amalnya. Dan Dia Maha Perkasa lagi Maha Pengampun" (Al-Mulk : 2)
Jadi jelas tujuannya untuk mengira siapa yang benar dan tulus dalam amalannya.

BICARA ILAHI

Firman Allah.. "Apakah kamu mengira bahawa kamu akan masuk syurga, padahal belum datang kepadamu (ujian) sebagaimana halnya orang-orang terdahulu sebelum kamu? Mereka ditimpa malapetaka dan kesengsaraan, serta digoncangkan (dengan bermacam-macam ujian) sehingga berkatalah Rasul dan orang-orang yang beriman bersamanya. Bila datangnya pertolongan Allah? ingatlah sesungguhnya pertolongan Allah itu amat dekat" ( QS Al-Baqarah : 214)
Bangkitlah jiwa yang diuji, Tuhanmu sedang berbicara denganmu, Allah sedang mengajar erti sabar dan ikhlas dalam dirimu dalam mencintaNYA. Kita dilahirkan dengan keturunan yang menganuti agama Islam, hampir setiap hari dalam solat kita melafazkan kalimah syahadah. Persoalannya apa kita benar-benar faham dan mengerti makna kalimah LA ILLAHA ILLALLAH.


TIADA TUHAN SELAIN ALLAH

Jika seorang anak sedang  asyik bermain gunting lalu ditegur dan dimarahi oleh ibunya kerana khuatir membahayakan anaknya, itu tanda sayang ibu kepada anaknya. Begitu jua dengan Allah, ujian adalah tarbiah (teguran) Allah pada hambaNYA bagi menyedarkan kita mungkin ada masa-masa kita lalai, alpa, sombong dan riak. Semata-mata kerana sayang, Allah sayangkan kita,  dan setiap ujian Allah pada kita adalah untuk meningkatan iman kita. Bagaimana setiap ujian itu bakal meningkatkan  iman?
“Patutkah manusia menyangka bahawa mereka akan dibiarkan dengan hanya berkata: "Kami beriman", sedang mereka tidak diuji (dengan sesuatu cubaan)? Dan demi sesungguhnya! Kami telah menguji orang-orang yang terdahulu daripada mereka, maka (dengan ujian yang demikian), nyata apa yang diketahui Allah tentang orang-orang yang sebenar-benarnya beriman, dan nyata pula apa yang diketahuiNya tentang orang-orang yang berdusta. ( QS Al-Ankabut : 2-3)
Setiap kali Allah beri kita ujian, Allah hendak lihat bagaimana usaha hambaNYA mengatasi ujian itu. Jika diberi kesenangan, adakah dia akan bersyukur, masih rendah diri, atau riak, sombong atau bongkak.  Jika diberi kesusahan pula, adakah dia akan masih lagi bersyukur, tetap redha, mencari dan mengharap pada Allah atau menyalahkan Allah, meyakiti diri atau adakah hambaNYA yang hina ini masih lagi mahu mengenggam kalimah LA ILLAHA ILLALLAH.

DARIPADA DUNIA MENUJU AKHIRAT

"Dan (ingatlah bahawa) kehidupan dunia ini (meliputi segala kesenangan dan kemewahannya, jika dinilaikan dengan kehidupan akhirat) tidak lain hanyalah ibarat hiburan dan permainan; dan sesungguhnya negeri akhirat itu ialah kehidupan yang sebenar-benarnya; kalaulah mereka mengetahui (hakikat ini tentulah mereka tidak akan melupakan hari akhirat)"( QS Al-Ankabut : 64)

Ingat... Yakin.. Janji Allah itu pasti, mati itu pasti, dunia adalah persinggahan sementara. Hakikat kita semua adalah ahli syurga, kerana asal Nabi Adam itu daripada syurga tercampak ke bumi kerana dosanya, lahirlah kita cucu cicitnya sekarang  yang berjuang mencari jalan pulang semula ke syurga. Jalannya tak susah, IKHLAS dan SABAR, tetapi untuk berada  dan berterusan di jalannya yang susah.

MATI

“Tiap-tiap yang bernyawa akan merasai mati, dan bahawasanya pada hari kiamat sahajalah akan disempurnakan balasan kamu. Ketika itu sesiapa yang dijauhkan dari neraka dan dimasukkan ke syurga maka sesungguhnya ia telah berjaya. Dan (ingatlah bahawa) kehidupan di dunia ini (meliputi segala kemewahannya dan pangkat kebesarannya) tidak lain hanyalah kesenangan bagi orang-orang yang terpedaya.” (QS Al-Imran : 185)

Jadi fikir dan renungkan di mana letak diri kita, apabila ditimpa ujian apa tindakan kita. Ibaratnya kita ke sekolah, di sekolah kita diajar oleh guru, memahami semula melalui buku, dan bila sampai satu tempoh kefahaman kita akan dinilai atas apa yang  kita pelajari  dan keputusan kita menentukan kita untuk ke peringkat seterusnya dalam tahap pengajian kita. Begitu jua kehidupan kita, erti kehidupan kita pelajari daripada insan-insan berilmu, panduan hidup kita adalah daripada Al-Quran dan As-Sunnah dan hidup kita ini diuji oleh Allah untuk kita meningkatkan iman dalam menghadapi fasa kehidupan seterusnya. Keputusan lulus atau gagal akan terjawab semasa di akhirat nanti . Terbentang segala perlakuan jahat mahupun baik.  Akhirat kampung kita yang kekal dan abadi, ke mana langkah kita? SYURGA atau NERAKA.

Wallahua’alam.



1 comment:

  1. Semoga kesabaran dan kekuatan sentiasa bersama anda. Moga Allah rahmati anda sekeluarga dunia dan akhirat.

    ReplyDelete